FAQ - Pytania i odpowiedzi

ZAKUPY

Przetworniki HATHOR PICKUPS można kupić bezpośrednio w firmowym sklepie internetowym pod adresem: www.hathorpickups.com.pl

Mamy kilka dróg kontaktu.

Można do nas napisać przez formularz kontaktowy na naszej stronie w dziale kontakt.

Można napisac mail’a bezpośrednio: pickups@hathorcustomshop.com

Można również napisać wiadomość przez stronę na Facebooku lub Instagramie.

Kontakt telefoniczny jest możliwy pod numerem: 795 417 830 – Dariusz

Czas produkcji jest zależny od aktualnego obciążenia zamówieniami, ale dla modeli standardowych to czas około 3 dni. Może się zdarzyć że trzeba zamówić części ze sklepów poza Polską. Wtedy czas może się wydłużyć do około 10 dni. W razie opóźnień zawsze się kontaktujemy z klientem. W przypadku przetworników customowych, ten czas jest różny i zależy od złożoności projektu. Średnio jest to 2-3 tygodnie.

Nasza podstawowa zasada to satysfakcja klienta. Od zawsze mamy możliwość przetestowania przetwornika w czasie 14 dni. Jeśli pojawiłyby się wątpliwości, czy po prostu by nie spełnił oczekiwań, można go odesłać i otrzymać zwrot pieniędzy. naturalne jest że przetwornik trzeba zamontować w gitarze, więc lutowanie przewodów jest dozwolone. Najlepiej byłoby jedynie nie skracać przewodów i pozostawić w oryginalnej długości.

OGÓLNE

Przetwornik jest delikatnym elementem gitary, ale zazwyczaj zbudowany jest tak, że uzwojenia są dobrze chronione. Na magnesach potrafią gromadzić się stalowe opiłki które można łatwo usunąć za pomocą taśmy klejącej. Wystarczy urwać kawałek taśmy i lepką stroną dotknąć każdy magnes a opiłki przyczepią się do taśmy. Następnie można go przetrzeć suchą szmatką. Usunięcie opiłków zagwarantuje że przecierając szmatką,  nie porysujemy plastikowej lub metalowej obudowy przetwornika.

Tak, oczywiście. Przetwornik do Strata ma wymienną pokrywkę. Po wykręceniu przetwornika, można ją zdjąć i bezinwazyjnie wymienić na inną. Należy zwrócić uwagę na bardzo delikatne uzwojenia które będą osłonięte. Zakładając nową pokrywkę, łatwo jest zahaczyć o cewkę i uszkodzić drut. Należy robić to z ostrożnością.

Niestety nie można zmienić koloru humbuckera bez poważniejszej ingerencji. Element z tworzywa widoczny w górnej części przetwornika jest integralnym elementem na który jest nawinięty drut uzwojeń. Element jest zbudowany na kształt plastikowej szpulki. Jedyny sposób na zmianę koloru to naklejenie cienkiego tworzywa w innym kolorze na wierzch a następnie obrobienie krawędzi i ponowne nawiercenie otworów na magnesy. Wiąże się to z całkowitym rozłożeniem przetwornika na części.

BRZMIENIE

Rezystancja przetwornika jest miarą jego oporu elektrycznego. Przeciętnie na cewkę przetwornika nawinięte jest około 1km bardzo cienkiego drutu miedzianego. W high-outputowych przetwornikach może to być znacznie więcej. Rezystancja jest jednym z wielu parametrów kształtujących brzmienie i nie powinno się polegać tylko na rezystancji jako na wyznaczniku brzmienia. Na brzmienie wpływa więcej czynników, m.in. indukcyjność, kształt obwodu magnetycznego, rodzaj magnesów. W praktyce, można wykonać dwa przetworniki o identycznej rezystancji a skrajnie różnej ilości zwojów drutu i co za tym idzie zupełnie innym brzmieniu.

Zdarza się że gitara wybrzmiewa matowo, bez charakteru i brakuje pazura. Oczywiście dobre brzmienie to subiektywna ocena, lecz jeśli mamy taki problem i chcemy, aby gitara odżyła to zanim zdecydujemy się na wymianę przetwornika, warto wykonać kilka czynności.

1. Wymiana strun na świeże. Struny które są założone na instrument przez długi czas, tracą swoje pierwotne brzmienie i brzmią matowo. Warto założyć świeży komplet i sprawdzić czy będzie poprawa.

2. Kontrola elektroniki gitary. Należy sprawdzić czy wszystkie połączenia są poprawne, czy nie ma luźnych przewodów. Wadliwy przełącznik przetworników, potencjometr lub gniazdo jack może negatywnie wpływać na brzmienie. 

3. Jeśli elektronika jest w porządku, warto sprawdzić jaki typ potencjometrów jest zamontowany w instrumencie. Przyjmuje się że potencjometry 250k stosuje się do singli a 500k do humbuckerów. Jeśli mamy single którym brakuje czytelności, jedną z opcji jest wymiana potencjometrów na 500k.

Zalecana odległość od strun mieści się w zakresie 2-4mm, jednak najlepiej jest eksperymentować. Zmiana odległości wpływa nie tylko na poziom sygnału, ale również na brzmienie. Dodatkowo, przetworniki różnią się między sobą poziomem sygnału wyjściowego, dlatego wymieniając przetwornik ze słabszego na mocniejszy, ta odległość się może zwiększyć. Zalecam ustawić bazowo przetwornik mostkowy w odległości około 2mm, natomiast gryfowy w odległości 3-4mm a potem doregulować je według własnego uznania by wyrównać poziomy głośności, czyli aby mostkowy lub gryfowy nie grał zbyt głośno w stosunku do drugiego.

Należy dodatkowo zauważyć, że zbyt bliskie ustawienie przetwornika, wpłynie negatywnie na wybrzmiewanie strun. Magnesy przyciągają stalowe struny i jeśli będą zbyt blisko, mogą negatywnie wpłynąć na sustain hamując ich drgania. Ma to największe znaczenie w przypadku przetwornika gryfowego, który w największym stopniu wpływa na drgania. Charakterystycznym efektem zbyt bliskiego ustawienia jest słyszalne falowanie głośności dźwięku, jakby dwa nakładające się na siebie dźwięki. Należy zwrócić na to uwagę, jeśli stosujemy przetworniki wyposażone w mocne magnesy, np. ceramiczne, neodymowe lub mocne Alnico.

Nie jest to polecane rozwiązanie. Owszem, na początku rozwoju gitar elektrycznych to się zdarzało, jednak pozycja przetwornika pod mostem, względem przetwornika pod gryfem, stawia inne wymagania co do siły i pasma sygnału. Przetwornik mostkowy ze względu na słabszą amplitudę drgań strun w tej pozycji, wymaga od przetwornika większej siły sygnału. Inna jest również charakterystyka drgań struny w obu pozycjach i przetwornik powinien być odpowiednio dopasowany.

TECHNIKA

Ilość przewodów sygnałowych zależy od typu przetwornika. Każda cewka przetwornika ma dwa wyprowadzenia: początek i koniec. Single mają jedną cewkę, dlatego z przetwornika wychodzą dwa przewody. Humbuckery mają 2 cewki, co daje łącznie 4 przewody sygnałowe (+ jeden dodatkowy bez izolacji od masy).

Magnes jest sercem przetwornika. Zasada działania przetwornika elektromagnetycznego opiera się właśnie o magnes. Magnes podobnie jak w mikrofonie czy nawet głośniku, będzie częściowo odpowiedzialny za charakterystykę brzmienia, choć nie w 100%. Brzmienie to składowa wielu czynników, ale skupiając się tylko na magnesie, rozróżnijmy dwa najpowszechniej stosowane typy: magnesy Alnico oraz magnesy ceramiczne.

Magnesy Alnico występują w wielu odmianach, m.in. najczęściej używane Alnico 2 i Alnico 5. Są bardzo często stosowane w przetwornikach nawiązujących do klasycznych modeli. W dużym uproszczeniu, można powiedzieć że magnesy Alnico ocieplają brzmienie, nadają więcej charakteru vintage. Oczywiście dużo zależy również od uzwoje, gdyż jak wspomniałem wiele czynników składa się na brzmienie.

Magnesy ceramiczne są często stosowane w przetwornikach do ostrej muzyki ze względu na swoją dużą moc oraz coś co gitarzyści nazywają “sterylnością” brzmienia.  I jest w tym trochę prawdy, ponieważ magnesy ceramiczne w inny sposób oddają pewne charakterystyki brzmienia. Można powiedzieć że atak staje się szybszy i niskie częstotliwości mają więcej pazura. Przydaje się to w przetwornikach do ciężkich gatunków muzycznych, oraz gitar 7 i więcej strunowych.

Niektóre przetworniki posiadają magnesy dopasowane wysokością do konkretnych strun. Struny na mostku nie są ułożone na płasko, tylko w pewnej krzywiźnie – środkowe struny są wyżej niż skrajne. Dlatego w niektórych przetwornikach jest to kompensowane wysokością magnesów. Z doświadczenia mogę napisać, że ustawienie magnesów w gitarze na płasko, zazwyczaj działa bez zarzutów. Z drugiej strony duże różnice w stopniowaniu magnesów – stosowane dziś w niektórych singlach w stylu vintage – nie sprawdzają się za dobrze z współczesnymi strunami. Jeśli chodzi o humbuckery, to przeważnie w każdym jest opcja regulacji wysokości nabiegunników za pomocą śrubokręta, więc gdyby któraś struna wybrzmiewała za cicho, można to łatwo wyrównać wykręcając delikatnie nabiegunnik, by był bliżej struny.

Singiel to najprostszy rodzaj przetwornika. Składa się z jednej cewki oraz kilku magnesów. Jest podatny na zakłócenia, dlatego mówi się że single szumią, jednakże brzmienie singla jest bardzo charakterystyczne i nie jest do skopiowania w humbuckerze.

Humbucker to najprościej mówiąc dwa połączone single. Połączone są w taki sposób, że sygnał generowany przez struny z obu uzwojeń się sumuje, a zakłócenia się niwelują. Proste acz genialne w swojej prostocie rozwiązanie. Na podobnej zasadzie działa przewód symetryczny XLR.

Ze względu na konstrukcję przetworników typu single-coil, nie ma możliwości wymiany w nich magnesów. Magnesy w nich są elementem konstrukcyjnym, na który nawinięty jest drut miedziany. Wybicie magnesu z singla doprowadzi do zerwania drutu który się na nim opiera i co za tym idzie, nieodwracalnym uszkodzeniu przetwornika.

Tak, da się wymienić magnes w humbuckerze. W tym celu należy odkleić taśmę izolacyjną która zabezpiecza cewki, poluzować 4 śruby na spodzie przetwornika i to zapewni dostęp do magnesu. Jeśli przetwornik był woskowany, to wysunięcie będzie bardzo trudne gdyż wosk działa jak klej, łącząc wszystkie elementy przetwornika. Operacja jest jednak poważną ingerencją i wyłącza przetwornik z gwarancji producenta. Dodatkowo powinna być wykonywana przez doświadczoną osobę, gdyż uszkodzenie delikatnych uzwojeń jest bardzo łatwe. Średnica drutu zazwyczaj stosowanego w przetwornikach to 0,05-0,07mm.

Nie. Długość przewodu od przetwornika nie ma słyszalnego wpływu na brzmienie, są to zbyt krótkie odcinki aby na nie wpłynąć.

Technicznie rzecz biorąc, uzwojenia są zbudowane tak samo. Różnica polega na dodatkowym układzie elektronicznym przetwarzającym sygnał. Za pomocą elementów jak rezystory, kondensatory, wzmacniacze operacyjne, brzmienie może być kształtowane w sposób który przewidział producent. Pożądane pasma dźwięku mogą być wzmacniane lub redukowane. Przetwornik taki wymaga zasilania 9V (lub czasem 18V) aby układ elektroniczny mógł pracować. Przetwornika takiego nie da się wpiąć w układ pasywny. Nie będzie generował sygnału.

Przyjęło się że do singli używamy potencjometrów 250K a do humbuckerów 500K. Uważam że wartość potencjometru należy dobierać do osobistych preferencji. Potencjometry 250K będą wpływać na wysokie częstotliwości dźwięku, lekko je tłumiąc. Jeśli mamy w instrumencie zbyt jasno brzmiące single, to można zastosować 250K by delikatnie ograniczyć górne pasmo. Jeśli potrzebujemy więcej otwartego i jasnego brzmienia, można zastosować 500K lub nawet 1M.

CUSTOM SHOP

W przypadku przetworników customowych, ten czas jest różny i zależy od złożoności projektu. Średnio jest to 2-3 tygodnie.

W naszym dziale Custom Shop możemy lakierować metalowe puszki humbcukerów. Używamy lakieru proszkowego, który jest bardzo odporny na uszkodzenia.

Naturalnie. Każdy przetwornik z oferty jest zaprojektowany od podstaw. Zaplecze sprzętowe pozwala produkować elementy z tworzyw i metali. Podzespoły są produkowane na urządzeniach CNC, więc spełniają wysokie tolerancje wymiarów i estetyki.

Produkcja przetwornika do instrumentu multiskalowego to wyzwanie, szczególnie jeśli trzeba go zaprojektować bez dostępu do instrumentu. Moja sprawdzona metoda, to przede wszystkim dostarczenie dobrej jakości zdjęć instrumentu oraz dokonanie kilku pomiarów. W oprogramowaniu do projektowania tworzę model 3D instrumentu oraz przebiegu strun. Na tej podstawie mogę już zaprojektować przetwornik który będzie pasował idealnie. 

Oczywiście że tak. Jestem otwarty na nowe pomysły i inspiracje 🙂

USTERKI

Przetwornik to sprzęt, którego funkcjonowanie opiera się na uzwojeniu nawiniętym drutem średnicy np. 0,05mm. To bardzo mało i trzeba być bardzo ostrożnym przy pracach z przetwornikiem. Częsta przyczyna uszkodzenia to np. zahaczenie śrubokrętem o cewkę podczas montażu do gitary.

Jeśli wyeliminowaliśmy elektronikę gitary, potencjometry, przełączniki, to są dwie potencjalne przyczyny, dlaczego przetwornik stracił moc:

1. Uszkodzenie magnesów. Magnesy ceramiczne są odporne na rozmagnesowanie, natomiast magnesy Alnico są na to wrażliwe. Należy bardzo uważać, by gitary w której są przetworniki z magnesami Alnico nie stawiać np. obok głośników lub innych urządzeń z mocnymi magnesami. Magnes Alnico można rozmagnesować innym mocnym magnesem. Na szczęście jest to proces odwracalny, lecz wymaga wymontowania przetwornika i wysłania do serwisu.

2. Uszkodzenie uzwojeń przetwornika. Ta usterka niestety nie jest tak łatwa do naprawy jak naładowanie magnesów. Uszkodzenie uzwojeń może być powierzchowne, np. mechaniczne uszkodzenie śrubokrętem podczas montażu lub uszkodzenie wynikające z wad materiałowych, albo niepoprawnego nawinięcia. Trzeba mieć w pamięci, że pickup jest nawinięty drutem o bardzo małej średnicy rzędu 0,05mm który można z łatwością przerwać. Bywa że drut pęka na początku uzwojenia w głębi cewki. Takie uszkodzenie to niestety już tylko przewinięcie przetwornika na nowo.

Najprostszy sposób naprawy z którym się spotykałem najczęściej, to przyklejenie/przylutowanie nakrętki w miejscu uszkodzonego gwintu. Moja metoda to dolutowanie blaszki w miejscu uszkodzenia, oszlifowanie by ingerencja nie była widoczna i nawiercenie a potem gwintowanie na nowo.

Sprzęganie przetwornika to problem związany z niedostatecznym woskowaniem uzwojeń. Możliwe jest też pojawienie się sprzęgania po zamontowaniu metalowej puszki na przetwornik. W obu przypadkach poprawne zawoskowanie przetwornika niweluje problem w 100%.