DOBÓR PRZETWORNIKA

Przeglądając oferty różnych producentów, łatwo się pogubić w gąszczu oferowanych modeli. Jeśli jesteś w świecie gitarowym od niedawna lub nigdy nie interesowałeś/interesowałaś się wymianą przetworników, to mnogość opcji może być jeszcze bardziej przytłaczająca. Osobiście uważam, że zbyt rozbudowane oferty, gdzie przetworniki różnią się między sobą minimalnie, wprowadzają tylko zamieszanie i ostatecznie utrudnia to decyzję. Subtelne różnice w brzmieniu można skorygować w EQ we wzmacniaczu lub kostkami w pedalboardzie. Moja wizja to przetworniki do konkretnych zadań, gdzie każdy z nich się czymś wyróżnia. W tym przewodniku wyjaśnię w skrócie czym się kierować przy wyborze przetwornika oraz podam konkretne przykłady model pickupów z oferty Hathor Pickups.

Zacznę od tego, że nie ma przetwornika złego, jest tylko nieodpowiednio dobrany do naszych potrzeb. Barwa dźwięku to składowa kilku parametrów fizycznych którymi charakteryzuje się przetwornik. Nawet ultra tanie przetworniki z Chin mogą się sprawdzić w pewnych zastosowaniach. Ewentualnie przetwornik może być słabo wykonany, co jest często domeną tanich przetworników (choć nie tylko), lecz to już inna historia. Przechodzimy od razu do sedna. Każdy gatunek muzyki którą gramy na gitarach, rządzi się swoimi prawami. Już na ucho słyszymy, że muzyka funk lub rock to zupełnie inne częstotliwości niż jazz czy metal. Dwa ostatnie wcale nie są daleko od siebie jeśli chodzi o specyfikację przetwornika.

Parametr na który bardzo często patrzymy w pierwszej kolejności, to rezystancja mierzona w kilo ohm (kΩ) a potem magnes, który jest jakby przyprawą dla dźwięku. O ile rezystancja sama z siebie mówi tylko połowę prawdy o przetworniku, to uznajmy ją za jakiś rodzaj wyznacznika brzmienia. Poniżej przygotowałem przykładową listę gatunków muzycznych i pewne ich charakterystyczne cechy a obok propozycje konkretnych modeli z oferty. Są to oczywiście pewne uśrednienia, ponieważ “dobre brzmienie”, to odczucie bardzo subiektywne, jednak jest to pewna baza od której można zacząć. Gdybyś miała/miał jakieś wątpliwości, nie bój się zapytać. Na pewno coś doradzimy.

Country / Clean – jest to zazwyczaj brzmienie czyste i klarowne. Bez przesterowywania, bez potrzeby mocnych przetworników. Najczęściej używa się singli, rzadziej humbuckerów, a to z powodu charakterystycznego brzmienia singli, które jest nie do podrobienia typowym humbuckerem. Trzeba celować w single o rezystancjach z zakresu 6-8k. Nie powinny to być mocniejsze single, ponieważ mogą zgubić czytelność dźwięku.

  • Typ: single
  • Rezystancje: 6-8k
  • Magnes: Alnico

Set Tele, klasyka brzmienia:
Neck CALIFORNIA ’54 / PHENOMETONE
Bridge RENEGADE

Set Strat, czytelny dźwięk + zrównoważony mostkowy:
Neck MOJITO
Middle SWEET 60
Bridge WOOBUZZ

Funk – używamy zarówno singli jak i humbuckerów. Paleta brzmień jest dość szeroka, ale nie chcemy aby przetwornik “mulił”, więc nie powinny być to high-outputowe modele. Trzeba celować raczej w nisko-średnio sygnałowe pickupy, które potem są i tak często dopalane efektami, których w funku nie brakuje. Ze względu na dość szerokie spektrum brzmień, będziemy celować w dość szerokie pasmo przetworników.

  • Typ: single / humbuckery
  • Rezystancje: single 6-8k / humbuckery 7-12k
  • Magnesy: Alnico

Set Tele, kilka wariantów:
Neck CALIFORNIA ’54 / PHENOMETONE
Bridge RENEGADE / WOOBUZZ / RAILTWANGER

Przykładowy set Strat:
Neck SWEET 60
Middle SWEET 60
Bridge WOOBUZZ / KOFFEIN

Przykładowy set 2x Humbucker, lżejszy
Neck UNICORN
Bridge MODEL 42 OVERWOUND

Przykładowy set 2x Humbucker, mocniejszy
Neck BGV
Bridge JUICER

Jazz – jazzowe brzmienie jest aksamitne, ciepłe, z przewagą środka i dołu. Tutaj stosuje się całe spektrum przetworników, singli jak i humbuckerów. Jeśli chodzi o single, to lepiej celować w mocniejsze modele pokroju 8 lub więcej kΩ, ponieważ będą mieć mniej szklankowej góry, charakterystycznej dla singli typu vintage. Można zainteresować się również singlami typu P90, które mimo że są singlami, to brzmią cieplej i pełniej.

  • Typ: P90 / Humbuckery
  • Rezystancje: 8-16k
  • Magnesy: Alnico, Ceramiczne

Przykładowy set 2x P90 z mocnym mostkowym P90:
Neck P90 CLASSIC
Bridge NAUGHTY BUTTER

Przykładowy set 2x Humbucker, zrównoważone ciepłe brzmienie
Neck MODEL 42 OVERWOUND
Bridge MYENHO

Przykładowy set 2x Humbucker, dużo środka i basu, ograniczona góra 
Neck JUICER
Bridge 8BUCKER / SHREDRUNNER

Rock / Blues – dźwięk musi być tutaj naprawdę zwarty i konkretny, więc idziemy w stronę mocniejszych singli lub humbuckerów. Potrzeba więcej środkowego pasma, które przez nasze uszy jest postrzegane jak głośność i “tłustość” brzmienia. Po drugie, sygnał jest mocniejszy i łatwiej przesteruje fuzz, overdrive i inne kostki, które mamy w pedalboardzie. Możemy pomyśleć również o P90 lub jeśli mamy Strata, to o przetwornikach typu rail-humbucker, które łączą w sobie wymiary singla i brzmienie humbuckera.

  • Typ: humbuckery
  • Rezystancje: 7-14k
  • Magnesy: Alnico, Ceramiczne

Przykładowy set Tele z P90 pod gryfem:
Neck P90 CLASSIC
Bridge OVERTWANG

Przykładowy set Strat na singlach z hot singlem pod mostem:
Neck SWEET 60
Middle WOOBUZZ
Bridge TABASCO

Przykładowy set Strat, bezszumowy neck + bridge:
Neck SPECTRUM
Middle WOOBUZZ
Bridge KOFFEIN

Przykładowy set 2x P90:
Neck P90 CLASSIC
Bridge NAUGHTY BUTTER

Przykładowy set 2x Humbucker
Neck MODEL 42 JAZZ
Bridge MYENHO / RAZORWIRE

Metal – odmian metalu jest ogrom, ale cechą wspólną jest to, że bez dwóch zdań potrzeba mocnego sygnału, mocnego środka i mało siary. Przetworniki dedykowane do metalu mają charakterystykę, która jest przystosowana do używania z bardzo mocnym przesterem. Z tego powodu góra powinna być złagodzona a środek uwydatniony, gdyż na silnym przesterze górne częstotliwości stają się bardzo nieprzyjemne.

  • Typ: Humbuckery
  • Rezystancje: 10-18k
  • Magnesy: Alnico, Ceramiczne, Neodymowe

Przykładowy set 2x Humbucker, duża czytelność, uwydatniony wysoki środek
Neck MODEL 42 OVERWOUND
Bridge RAZORWIRE

Przykładowy set 2x Humbucker, mocny niski środek pasma, łagodna góra
Neck JUICER
Bridge SHREDRUNNER